Eix Fabra Virrei

Eix Fabra Virrei

Prop d'un centenar d'establiments participen en 'Comerços aprenents' per poder atendre la clientela en català

31 de gener de 2022

  • Aquest projecte del Consorci per a la Normalització Lingüística facilita un aprenentatge bàsic de català a persones que treballen de cara al públic en petits comerços.
  • Més de la meitat dels establiments participants pertanyen a la cadena de supermercats Condis.
  • Les sessions s’adrecen a comerciants que, a causa del seu horari laboral, no tenen temps per poder seguir cursos de català.

La iniciativa ‘Comerços aprenents’ és una proposta del Consorci per la Normalització Lingüística (CPNL) que facilita que els establiments comercials puguin fer una atenció bàsica en català a la clientela. Compta amb una participació consolidada de 40 comerços de tot Catalunya, i ara el projecte incorpora 51 establiments de la cadena de supermercats Condis, que durant tot aquest any s’hi aniran afegint i facilitaran l’aprenentatge de català als seus treballadors.

'Comerços aprenents’ s’organitza en 10 sessions, d’uns 15 minuts de durada, en què un tècnic de normalització lingüística del CPNL es desplaça fins a l’establiment per ensenyar al botiguer o botiguers el lèxic propi de cada comerç i les estructures lingüístiques bàsiques en català (salutacions, comiats, numerals per indicar els preus, els dies de la setmana, etc.). Les sessions també inclouen aspectes de sensibilització lingüística, perquè el comerciant conegui quins avantatges comporta atendre la clientela en català. 

Els comerços que hi participen són sobretot bars, fruiteries, botigues de queviures i supermercats de la cadena Condis. Les sessions s’adrecen a comerciants que fan atenció al públic, tenen escassa competència de català oral i, a causa del seu horari laboral, no tenen temps per poder seguir un curs de català. Per això la formació es fa dins l'horari comercial i en el mateix establiment on treballen.

Actualment ‘Comerços aprenents’ s’està desenvolupant en 23 ciutats catalanes (Badalona, Barcelona, Cerdanyola del Vallès, Cornellà de Llobregat, Girona, Granollers, Lleida, Manresa, Mataró, Mollet del Vallès, el Prat de Llobregat, Reus, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Tarragona, Terrassa, el Vendrell, Vic, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú), amb 40 botigues que ja han començat el projecte i 51 establiments de Condis que estan a punt de fer-ho. De fet, quatre establiments Condis de Barcelona (situats a Gràcia i a l’Eixample) han començat les sessions aquesta setmana mateix.

Els supermercats Condis: una experiència d’èxit

La cadena de supermercats Condis col·labora en aquesta iniciativa des del començament del projecte. Dos establiments de la franquícia Condis Express, un de Santa Coloma de Gramenet i un altre del districte de Sant Martí de Barcelona, van iniciar les sessions pilot de ‘Comerços aprenents’ de l’abril al juny de 2021.

Segons els resultats dels qüestionaris de valoració emplenats pels treballadors de Condis Express, l’experiència es va valorar molt positivament per l’aplicació pràctica en el seu dia a dia a les botigues i sobretot perquè els permetia guanyar confiança a l’hora d’expressar-se mínimament en català.  

Per aconseguir l’èxit del projecte també hi intervenen factors propis de l’establiment, com el fet que tota la retolació de Condis Express ja sigui en català, la qual cosa facilita molt aprendre el vocabulari de totes les mercaderies i seccions de la botiga.

‘Comerços aprenents’ es va crear el 2019 en el marc dels diferents programes que desenvolupen el Consorci per a la Normalització Lingüística i la Secretaria de Política Lingüística per fomentar l’ús de la llengua catalana en l’àmbit socioeconòmic. En concret, és el resultat de l’anàlisi dels estudis Ofercat.

Consorci per a la Normalització Lingüística    

El Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) és una administració pública creada el 1989 per la Generalitat de Catalunya, 19 ajuntaments i la Diputació de Girona. Actualment està format per 137 administracions públiques i disposa d’una xarxa territorial de 22 centres de normalització lingüística i més de 140 punts de servei. El CPNL està adscrit a l’Administració de la Generalitat de Catalunya, per mitjà de la Secretaria de Política Lingüística.   
   
L’objectiu central del CPNL és facilitar a la població adulta l’accés al coneixement del català i afavorir-ne l’ús. El treball en xarxa i el compromís dels diferents ens que en formen part, i de les institucions que hi col·laboren, fan del CPNL un agent clau per a la vertebració i la cohesió social del país.  

Generalitat de Catalunya

Els nostres socis

Xarcuteria Delicatessen Garciz
Ferreteria Càndida
Casa-Somni
Bellas Artes Gutiérrez
Centre Veterinari Anima'ls
Bingo Fabra Centre Asturiano
Farmàcia Aranda
Carregant...
x
X